Luđak – arhitekt – stolar – sudac

Napisala: Sara Kopeczky Bajić

Kakve veze oni imaju s pisanjem i zašto nam je to zanimljivo? Evo odgovora.
Betty S. Flowers, spisateljica i učiteljica kreativnog pisanja, napisala je odličan članak: “Madman, Architect, Carpenter, Judge: Roles and the Writing Process”, u kojem razdvaja različite persone koje pisci preuzimaju, ovisno o tome u kojoj su fazi spisateljskog procesa.

Kad zapnemo ili smo “blokirani”, tvrdi Flowers, to je zbog toga što su se u nama potukle različite persone, npr. sudac s luđakom. Svaka od tih persona korisna je i pridonosi konačnom rezultatu, ali ako se pomiješaju i izrone tamo gdje ne bi trebale, nastane kaos.

Prvo dođe luđak. On je pun ideja, piše puno i nekritički, ponesen entuzijazam, i tako ispuni mnoge stranice bez da se zapita kamo to vodi i vrijedi li išta. Pustimo ga neka piše što mu srce želi bez uređivanja, a onda mu zahvalimo i ostavimo priču da odleži barem jedan dan.
Zamijeni ga arhitekt. On čita sve nebuloze koje je luđak napisao prethodnog dana, bira najbolje djelove i slaže ih u logičnu formu. Arhitekt je organizator koji gleda širu sliku, ne obraćajući pažnju na strukturu pojedine rečenice.

Stolar nadograđuje arhitektovu grubu konstrukciju, brine o tome da su rečenice jasno napisane i da teku logičnim slijedom.

Sudac je kritički nastrojen, izučio je teoriju i dobro zna što u priči valja, a što ne, i ne boji se to reći. On gleda preko ramena pisca i viče “to je smeće”, s takvim autoritetom da se luđak odmah prepadne i odustane od pisanja. Sudac, iako je obično u pravu, ima jednu kritičnu manu: nije u stanju proizvesti nikakav tekst. Ako prerano u procesu pisanja preuzmemo personu suca, njegova kritičnost će nas ograničiti i spriječiti u stvaranju. Zato je važno da takvu energiju dozovemo tek kad smo pustili prethodne likove da se ispušu. Ne možemo ga izbaciti, treba nam njegovo kritičko oko da izbalansira kreativni izljev luđaka i uredi priču. Njegov je posao sitničariti o pravopisu i gramatici, izboru riječi, tonu i svim ostalim detaljima koji su promakli njegovim prethodnicima.

Idućeg puta kad pomislite da ste u spisateljskoj blokadi, provjerite jeste li možda prerano prešli u ulogu suca. Malo kreativnog ludila ponekad je sjajno za priču.

Leave a comment